به نام خدا
گزارشي از زندگي و احوال زنده ياد دكتر «قيصر امين پور»:
«قيصر امين پور، شاعري صميمي و آشنا»
«قيصر امين پور» شاعر و معلّمي چيرهدست از ديار مردمان خونگرم جنوب، شهر «گتوند» استان خوزستان متولد دوم ارديبهشت 1338 است. «امين پور» برگزيده اوّلين دوره جشنواره بين المللي شعر فجر بخش آييني است. اين شاعر ارزشمند بيشترين محتواي شعريش و تمركز و درون مايه هاي شعرش، بيشتر بر روي مولفه هاي «انقلاب اسلامي» ، «دفاع مقدس»، شعر براي «نوجوانان» و «كودكان» و صحبت از «عشق» و بيان شفا و روان «انديشه هاي انساني» است. قيصر شاعري توانا با قريحهاي زلال و ناب است. احساسات بسيار لطيف به همراه دردهاي عميق فرهنگي و اجتماعي از ويژگي هاي شعري اوست. او عاشق فرهنگ و ادبيات و به ويژه شعر است.
در سال 1357 وقتي در رشته دامپزشكي دانشگاه تهران پذيرفته ميشود پس از مدتي اين رشته را رها و به دنبال گمگشته ي خود يعني همان «رشته ادبيات» ميرود. در سال 1363 در رشته ادبيات پذيرفته و تا درجه دكترا ادامه ميدهد و پايان نامه اي تدوين ميكند با عنوان «سنّت و نوآوري در شعر معاصر» كه بعدها به صورت كتاب چاپ ميشود. دفاع از رساله دكتري را در سال 1376 با راهنمايي استاد «محمّدرضا شفيعي كدكني» به پايان ميرساند. تدريس در «دانشگاه الزهراء» را از سال 67 آغاز و در اوايل دهه 70 در دانشگاه تهران هم به استادي و آموزگاري ميپردازد. در سال 1368 موفق به دريافت جايزه نيما يوشيج با عنوان «مرغ آمين» مي شود. سال 1382 به عنوان «عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي» انتخاب ميشود. اما «قيصر» اصلاً به اين عناوين و نامها و رسمها و ساختها؛ هيچ اهمّييت و اعتنايي نميكند. او با بيان و قريحهي ذاتي و جوشان خود شعر ميسرايد و لذت ميبرد و به ديگران ياد ميدهد؛ چگونگي «ترسيم عشق» و «احساسات ناب» انساني. در روز 8 آبان ماه 1386 طي يك جراحت طولاني از «تصادفي جادهاي» كه كليهها و قلب نازنيننش دچار آسيب شده بود در بيمارستان دي تهران به ديدار كساني رفت كه سالها از آنها ميسرود و راه آنها را نشان ميداد. پيكر اين شاعر عزيز در كنار «شهداي گمنام» شهر گتوند به خاك سپرده ميشود. همچنين براي گرامي داشت نام او دوستانش جايزه اي غير دولتي را اجرايي نمودند. «جايزه ادبي قيصر امين پور» با عنوان «جايزه كتاب سال شعر جوان» به شاعران برگزيده جوان اهدا ميشود. رهبر انقلاب «حضرت آيت اله خامنه اي» در پيام درگذشت ايشان اشاره به نكات بسيار دقيق و ظريفي اشاره دارند از جمله اينكه: « ... از دست دادن او براي اينجانب و براي همهي اصحاب شعر و ادب، خسارت بار است. او شاعري خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قلّههاي اين هنر بزرگ پيش ميرفت. درگذشت او آرزوهائي را خاك كرد، ولي راه فتح قلهها را اميد است دوستان و ياران نزديك و شاگردان اين عزيز، ادامه دهند. او و دوستانش نخستين رويشهاي زيبا و مبارك انقلاب در عرصهي شعر بودند و بخش مهمي از طراوت و جلوهي اين بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزيز و ديگر دوستان همراه اوست. خداوند پاداش خوبيهاي او را امروز كه بيش از گذشته به آن نيازمند است، با كَرََم و فضل به او برگرداند و او را در آغوش رحمت و مغفرت خويش بگيرد. به خاندان و بازماندگان و دوستان و شاگردان آن عزيز صميمانه تسليت ميگويم.»
آثار و دفاتر شعري «قيصر امين پور»:
1- در كوچه آفتاب/ اولين دفتر شعري او / سال1363
2- تنفس صبح/شامل شعرهاي نيمايي
3- طوفان در پرانتز/ سال 1365
4- منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان) سال 1365
5- مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان) سال 1368
6- بيبال پريدن (نثر ادبي) سال 1370
7- مجموعه شعر آينههاي ناگهان سال 1372
8- به قول پرستو (شعر نوجوان) سال 1375
9- «گزينه اشعار» سال 1378
10- مجموعه شعر«گلها همـه آفتابگرداناند» 1380
11- «دستور زبان عشق»/ از موفقترين دفترهاي شعري زنده ياد قيصر امينپور/سال 1386
به راستي«قيصر امين پور» را ميتوان از تأثيرگذارترين شاعران در زمينه «انقلاب اسلامي» و دوران «دفاع مقدّس» برشمرد. نوآوري در اشعار، توانمندي در «تصويرپردازي» ، «نمادسازي هاي» تحسين برانگيز؛ در كنار ايهام ها و سادگي و «بيتكلّفي هميشگي»، بيان احساسات پاك و كنايه ها و ايجاز، ظرافتها و «خيالپردازيهاي كودكانه»، در كنار دردها و تأملات و بيان «انديشههاي انساني» او را شاعري محبوب و البته داراي «سبك» ساخته است. گاهي با «خوشساختي» و كنار هم قرار دادن واژهها در كنار هم « تفسيري نو و بيسابقه ساخته و در زبان فارسي مَثَل شده است و در زبان خاص و عام و كوچه و بازار ميتوان آن را شنيد:
آي اي دريغ و حسرت هميشگي
ناگهان/ چقدر زود/ دير ميشود!
سروده هاي قيصر در آلبومهاي موسيقي:
انتخاب يك شعر يا قطعه توسط «آهنگسازان» يا «خوانندگان» هميشه با وسواس و دقت انجام ميشود. خيلي از اشعار مرحوم امين پور با آن نگاههاي عاشقانه و احساسي و حماسي و «خوشفرم» بودن مورد توجه هم آهنگسازان و هم خوانندگان شده است. يكي از بهترين آلبومهاي موسيقي كه به عنوان يكي از پُرفروشترين آلبوم هاي موسيقي ايراني نام گرفته آلبوم«نيلوفرانه 1» استاد «عليرضا افتخاري» است كه محصول دهه 70 شمسي است. استاد افتخاري تصنيفهاي دلنشيني با شعرهاي قيصر چه در آلبوم «نيلوفرانه 1 و 2 » خوانده اند كه به اختصار به برخي از آنها اشاره ميكنيم:
«تصنيف در هواي تو/ در آواز دشتي»
يارا يارا گاهي دل ما را
به چراغ نگاهي روشن كن
چشم تار دل را چو مسيحا
به دميدن آهي روشن كن
بي تو برگي زردم
به هواي تو ميگردم
كه مگر بيفتم در پايت
اي نواي نايم
به هواي تو مي آيم
«مناجات»
خدايا عاشقان را با غم عشق آشنا كن
ز غمهاي دگر غير از غم عشقت رها كن
تو خود گفتي كه در قلب شكسته خانه داري
شكسته قلب من جانا به عهد خود وفا كن...
«آفتاب مهرباني» با صداي «محمّد اصفهاني»
آفتاب مهرباني، سايهي تو بر سر من / اي كه در پاي تو پيچيد، ساقهي نيلوفر من..
يا در آلبوم «فاصله»: به يادت داغ بر دل مينشانم...
ترانه «سربلند» با صدا و لحن حماسي زنده ياد «ناصر عبداللهي»:
سراپا اگر زرد و پژمردهايم
ولي دل به پاييز نسپردهايم
چو گلدان خالي لب پنجره
پر از خاطرات تركخوردهايم
اگر داغ دل بود، ما ديدهايم
اگر خون دل بود، ما خوردهايم
اگر دل دليل است، آوردهايم
اگر داغ شرط است، ما بردهايم
در كنار اين قطعه هايي كه از آن ها نام برده شد، تصنيفها و ترانه هاي ديگري هم در اين سالها پديد آمده كه بر مبناي شعرهاي قيصر امين پور ساخته و نواخته شدهاند؛
«قطعه هايي با صداي صديق تعريف (از آلبوم مهتاب)، حسام الدين سراج (آلبوم مسيحا)، امير رفعتي (آلبوم روزهاي خوب)، شهرام ملك زاده (آلبوم خواب شاعر)، هژير مهرافروز (آلبوم آيان)، رضا يزداني (آلبوم خاطرات مبهم) و حسين عليشاپور (آلبوم نامِ تو)» (به نقل از مقاله آقاي اميرحسين خسرو شاهي)
شيوه آموزگاري:
اكثر كساني كه با زنده ياد «قيصر امينپور» كلاس داشته و از تدريس ايشان استفاده نمودهاند،(همچون استاد عزيز جناب آقاي عبدالملكيان اهل نهاوند همدان) اذعان دارند كلاس ايشان همراه مهارت، سنجيده گويي، شگردهاي كلامي و علمي بوده و دانشجويان را با شور و شعف و حرارات در سر كلاس نشانده و دانشجويان اعجار عشق را ديدهاند. به قول خود قيصر:
«هر چند عاشقان قديمي
از روزگار پيشين تا حال
از درس و مدرسه
از قيل و قال
بيزار بودهاند
اما اعجاز ما همين است،
ما عشق را به مدرسه برديم.»
نگارش، خط زيبا و ممتاز، كشيدن طرحها و نقاشيهاي دل نشين بر روي تابلو كلاس، تحليل و بررسي مكاتب ادبي گوناگون ( از شاعران معاصر و سنتي و شعرا و مكاتب ادبي غرب گرفته تا بحثهاي فرهنگي، اجتماعي و ...) به عنوان نمونه« در سر كلاس براي جذب و دقت نظر دانشجويان برخي از سرودهها كه خوانندگان بر روي اشعاري چون «قاصدك» و «زمستان» مثلاً با صداي استاد «شجريان» اجرا شده در كلاس پخش ميكردند. جايزه دادن «بُن كتاب» و دقت و انسجام در كلاس، توجه خاص به همه دانشجويان و توصيهاي كه هميشه ميكرد كه « اعمال كنيد نه اعلام» از ديگر هنرهاي ايشان بود.
بخش پاياني:
سخن آخر اينكه زنده ياد امين پور از شاعراني است كه علاوه بر جنبه علمي و برجسته دانشگاهي و شعري كه دارد، بخشي از كارها و امورات شعري خود را براي كودكان و نوجوانان سروده است. «كودكانه سرودن» و زبان آنان شدند علاوه بر داشتن «روحي بزرگ» و «لطيف»، تأمل و دردي را طلب ميكند كه (به نظر ميرسد) استخوانها بايد در اين راه خُرد كرد. شعرهاي او چندين بار در كتابهاي فارسي دورهي ابتدايي براي دانشآموزان جهت حفظ كردن استفاده شده است. يكي از زيباييهاي شعر قيصر علاوه بر ترسيم دفاع مقدس و يادآوري از دوستان نوجوان و بزرگسال شهيدش، لحن كودكي است. احوال خانوادههاي است كه «بزرگ خانواده» براي جنگ به مرزها رفته است. قطعهي «اتفاق ساده» از شاهكارهاي قيصر در مجموعه «به قول پرستو» است كه حقيقتاً شعري است كه همه چيز دارد. به نظر ميرسد قيصر تمام هنر خود و خلاصه تمام واژههاي خاص خودش (واژههاي كه دوست دارد) را در اين قطعه ترسيم كرده است و هر بار كه ميخوانم اشكهاي ذوقم جاري ميشود.
«اتفاق ساده»
آن روز شيشه ها را
باران و برف ميشست
من مشق مينوشتم
پروانه ظرف ميشست
وقتي كه نامه ات را
مادر براي ما خواند
باران پشت شيشه
آرام و بي صدا ماند
در آن نوشته بودي
حال تو خوبِ خوب است
گفتي كه سنگر ما
در جبههي جنوب است
گفتي كه ما هميشه
در سايهي خداييم
گفتي كه ما قرار است
اين روزها بياييم
از شوق سطر آخر
مادر بلند خنديد
چشمان مهربانش
برقي زد و درخشيد
يك قطره شبنم از گل
بر روي برگ غلتيد
يك قطره روي شيشه
مثل تگرگ غلتيد
يك قطره از دل من
بر روي دفتر افتاد
يك اتفاق ساده
در چشم مادر افتاد
باران پشت شيشه
آمد به خانه ي ما
آرام دست خود را
ميزد به شانه ي ما
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید: