ريوايس ريوايس .

ريوايس

اولين روزهاي كار اداري( سلمان الماسي)

به نام خدا

وقتي دنبال كار بوديم با اعمال سهميه هاي خاص موفق نشديم و يا شايد هم كم عرضگي، ولي بعد از هزار ... كه موفق به دست آوردن كاري شديم ، نميدانم كار خدا بود ، دعاي اطرافيان بود با يك مجموعه ي خيلي عالي آشنا شدم . همگي اهل ذوق و فن. يكي از آنان سلمان خان الماسي بود. از كساني است كه در هر شهري فقط دو سه تا از آنها پيدا ميشود. سلمان جان (به قول سيد مسعود) وقتي با كسي حال و احوال ميكند گويا چند سال است با آدم رفيق و آشنا است؛ مثل حاج آقا است. كار همه را راه مي اندازد. فكر خراب كردن كسي نيست . كمك احوال همه ي همكاران است. سرش درد ميكند به همه كمك كند. روز اول اينقدر مرا تحويل گرفت كه خجالت كشيدم. هنوز هم آنقدر به بنده لطف دارد كه وقتي ميبينمش خجالت ميكشم . اگر در اداره جات ما چندتايي مانند آقا سلمان بودند همه ايران و شهرهايش آباد بودند. پدر فوق العاده دوست داشتني و مهرباني دارد. خانواده آقا سلمان براي من تفسير رديف عراق – آن هم در افشاريست- هميشه در اوج هميشه ي هميشه، هميشه از پايين ترين جا رو به اوج كشيدن. در سركار بنده چيزي بلد نبودم و هر چه فرا گرفتم از لطف آقا سلمان و حاج مسيب بود. هر چند در مكتب آقا سعيد هم درس هاي زيادي ياد گرفته ايم و ياد ميگيريم. خلاصه سلمان تفسير آن حديث شيعي است كه ميگويد: هيچ وقت نميگويم مشكل تو، مربوط به خودت ميشود؛ كه بلكه مشكل تو مشكل من هم هست.




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۴۰ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

چيزهايي كه از دكترعلي اكبر حائري ياد گرفتم 1

به نام خدا

در جلسه اي بوديم كه فرمودند؛

علّت آتش زدن درب خانه حضرت زهرا- سلام الله عليها- چيست؟

فرمودند در كتاب ثارالله آقاي عندليبي خواندم كه : در همان ايام (يا شايد هم الان) رسم و فتوا بر اين بود كه هر كس سه هفته پشت سر هم در نماز جمعه شركت نميكرد بايد مردم در جلوي خانه ي او جمع ميشدند و آتش روشن ميكردند و نشان دهند كه كار شايسته اي انجام نداده اي . بنابراين حضرت علي (ع) چون با حكومت وقت مشكل داشت و كلن قبول نداشت با جرات جلوي آنها ايستاد و در نمازها و منبرها شركت نميكرد بنابراين شياطين با اين فتوا بهانه را به دست آوردند و آني شد كه ميداني.

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۳۹ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

سازنده ي سازهاي موسيقي كيست؟

به نام خدا

يك بار حاج آقا(غفاري) گفت ميداني چه كساني سازنده ي ساز بوده اند؟ گفتم: نه . فرمود سازنده ي سازها بد صداها بوده اند. بد صداها چون صدايشان مناسب نبوده به خاطر اينكه يك پوشش دهنده براي خرابي صداي خود داشته باشند از سازها كه با هارموني و تنظيم و نظم بوده اند استفاده كرده اند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۳۶ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

مسجد سيدالشهداء و محفل انس با قرآن

به نام خدا

ديشب به مناسبت ميلاد خجسته و با سعادت امام حسن مجتبا (ع) جشن و محفل قرآني با حضور اساتيد قرآني از جمله آقاي سيف و آقاي ساعد و مداحي استاد ارجمند حاج محمد آزادجو در مسجد سيد الشهداء شهرك مدني فاز 2 - همدان برگزار شد. هنوز مزه ي آن لحظات در دهانم مج مج ميكند . خيلي خوش گذشت اكثر حاضرين جوانان زير 16 سال بودند و نورانيت از مسجد سرازير ميشد. متأسفانه از اين گوشي هاي گران قيمت نداشتيم كه عكسي بگيرم- البته بهتر- ولي دوستان عكس هاي زيادي گرفتند كه به موقع آنها را در وبلاگ در معرض ديد خواهيم گذاشت. جالب است برعكس همه جاي همدان و شايد ايران افتخار ما اين است كه هم روحانيت مسجد قرآني است و هم هيأت امنا و هم تمامي نمازگزاران مسجد . 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۳۲ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

ترتيل احمد طاهري

به نام خدا

اولين شبي كه او را ديدم خيال كردم يك تعمير كار ماشين است كه ماشين تعمير ميكند. دست هايش روغني شده بود. ولي بعد از مدتي كه شروع به خواندن كرد بهترين ملودي ها را تحويل داد. اصلن نميدانستم چه ميكند فقط زيبا ميخواند يك ايراني با الحان ايراني . از حفظ ميخواند صفحه 171 را قرائت كرد از حفظ . هفته ي بعد رفتم و همان صفحه را از حفظ ارائه دادم در سال 77 نزديك به 400 تومان جايزه گرفتم. اين روزها بدجوري هوايي ترتيل حاج احمد آقاي طاهري را كرده ام . اين جمعه گذشته او را در نماز جمعه همدان ديدم ولي تا نماز جمعه تمام شد از ديدگان دور شد. با اينكه نزديك 25 ترتيل قرآن گوش كرده ام آن هم از قاريان مختلف ولي با اينكه ايشان يك حافظ گمنام است ولي در حد حرفه اي ترين ترتيل خوانان روزگار ما قرائت ميكند و الحان فارسي رنگارنگي به كار ميبرد. بسيار محضرش گرم و لذت بخش است.

در زير عكسي از ايشان كه دستش زير چانه است و عينك دارد را ملاحظه ميكنيد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۳۱ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

موسيقي رديفي ايران و شيعيان مشتاق

به نام خدا

نظريه اي داشتم كه خواستم با دوستان آن را مطرح كنم: ايراداتش را فرامايش بفرماييد

شيعيان آنقدر به موسيقي علاقمند هستند كه كاسه سازها را وارد سينه هاي خود كردند. شايد بپرسيد چطور و چگونه . شيعيان ايران براي اينكه اجازه ندهند رديف هاي ايراني از بين برود و بر اثر حرمان هاي روزگار تاراج نشود ،بهترين گزينه يعني سينه هاي مشتاقان را براي حفظ اين آثار در نظر گرفتند. به طوري كه با گذشت زمان و در عزاداري ها چون موسيقي و ساز كلهم حرام بودند براي اينكه ايرانيان ريتم و فاصله و نت ها را فراموش نكنند از سينه زني استفاده كردند . ايراني ها بهترين اشخاصي هستند كه ميتوانند ريتم را حفظ كنند آن هم در حين خواندن و عزاداري به طوري كه در حين سينه زني هر ضربه اي كه به سينه ميخورد خودش زخمه اي به ساز يا به تار و يا سه تار است. البته اصل سينه زني كه مبارك هست ولي حفظ ريتم و ملودي را نبايد در اين كار از نظر دور داشت ولي بنازم به اين انتخاب بزرگان دين و هنر كه چنين نقشه اي را براي حفظ فاصله ها فكر كرده اند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۳۰ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

رديف موسيقي

«راست گويان» «حجازي» به «نوا» مي گفتند
كه حسين كشته شد از «جور» «مخالف» به «عراق»



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۲۸ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

ماه مبارك رمضان

به نام خدا

ماه مبارك رسيده و بهترين روزها را طي ميكنم . در مسجد سيد الشهداء شهرك شهيد مدني همدان يك دوره ترتيل بعد از نماز صبح با همكاري عبدالرضا خان دوستي برگزار ميشود. بعدظهر ها هم با حضور حميد كيوان از ساعت 7 تا 8 بعد ظهر در مسجد يك جزء قرآن ميخوانيم . بسيار پرشكوه و در شهر همدان به جرأت ميگويم تك و برجسته است. به هر صورت در همدان و در كل كشور ترتيل خواني بسيار مرسوم و متداول است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۲۷ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

دعاي فرج آقا امام زمان (عج)

به نام خدا

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَبَرِحَ الْخَفآءُ وَانْكَشَفَ الْغِطآءُ وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ

وَضاقَتِ الْأَرْضُ وَمُنِعَتِ السَّمآءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى

 وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ

 اُولِى الْأَمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ

وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ

يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ

 اِكْفِيانى فَاِنَّكُما كافِيانِ وَانْصُرانى فَاِنَّكُما ناصِرانِ

 يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ

 الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى اَدْرِكْنى

السَّاعَة السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ

 يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرينَ

 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۲۷ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)

رديف هاي و گوشه هاي قرآني و عربي

به نام خدا

در عربي و در قرائت قرآن هم گوشه هاي بسيار هست: مانند آواز ايراني. از كارهاي ايراني هاي با ذوق كه رديف هاي عربي را معرفي كرده اند استاد شاه ميوه است. استاد در 11 سي دي نزديك به 35 گوشه را معرفي كرده با مثال هاي جالب و آن هم در قرائت قرآن كريم . اين اثر بسيار جالب براي آموزش موسيقي و لحن عربي است. از قضا استاد شاه ميوه اهل اصفهان است و بسيار خوش طبع و خوش قريحه. اين 11سي دي را ميشود از سازمان تبليغات هاي هر شهري به دست آورد. گوش كردن اين اثر بسيار جالب است . همچنين سالها پيش استاد خاكي همراه دوستانش مجموعه اي به عنوان دستگاه هاي قرآني تهيه كرده بودند كه آن هم جالب و شنيدني است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۴:۲۶ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)