ریوایس ریوایس .

ریوایس

«مشاری العفاسی» قاری کویتی و کارهایش

«مشاری العفاسی»، قاری ممتاز و نغمه‌سرای معروف کویتی با اعلام خبر تهیه نماهنگی موسوم به «طوفان قاطعیت» و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، به‌نوعی اذعان کرد که با ائتلاف عربی علیه یمن هم‌پیمان شده است.

این اقدام العفاسی با واکنش بسیاری از طرفدارانش مواجه شد؛ از جمله انتقاده‌های وارد شده به او عبارتند از: «شیخ العفاسی اگر در مسجد می‌‌ماند و دعا می‌کرد، بهتر از حضور در تبلیغات تجاری جهت کسب شهرت بود»، «اسرائیل برحذر باش چراکه اگر عرب‌ها به خشم آیند یمن را بمباران می‌کنند»، «بهتر است که قاری قرآن باقی بمانی!»، «قاریان مسلمان، بر سر مسلمانان بمب می‌افکنند و از خود در شبکه‌های تلویزیونی، شوی عرفانی و اخلاقی می‌گذارند! مشاری بن‌راشد بن‌غریب بن‌محمد بن‌راشد العفاسی، امام جماعت و خطیب مسجد بزرگ کویت و خطیب وزارت اوقاف و امور اسلامی در این کشور و صاحب نخستین شبکه ماهواره‌ای اسلامی شخصی موسوم به «قناة العفاسی» است. وی فعالیت خود را با قرائت قرآن و سرودهای قرآنی و اسلامی آغاز کرد و از قاریان برجسته و مبتهلان کشور کویت است. او بر احکام تلاوت، تجوید و قراءات بسیار مسلط و دارای صوت دلنشینی است. مشاری العفاسی در 5 سبتامبر 1976 در کویت متولد شد و دارای دو فرزند دختر است. مشاری العفاسی در کالج قرآن و علوم اسلامی دانشگاه اسلامی الازهر مصر تحصیل کرده و در به قرائات ده‌گانه مسلط بوده و مدرک استادی از این مرکز را دریافت کرده است. او توسط شماری از دانشوران قرآن تأیید شده و نزد برخی قاریان معروف نیز قرائت کرده است. در اکتبر سال ۲۰۰۸ العفاسی برندهٔ نخستین اسکار خلاقیت عرب در مصر شد.

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی العفاسی

العفاسی در فاصله سال‌های 1992 تا 1994 میلادی حافظ کل قرآن کریم شد. از جمله اساتید وی می‌توان به حصری، محمد صدیق المنشاوی، مصطفی إسماعیل و عبدالباسط عبد‌الصمد اشاره کرد.او توانست مدارک قرآنی بسیاری از قاریان بزرگ کسب کند؛ مدرک قرائت «عاصم بن ابی النجود» از شیخ عبدالرحمن رضوان الشرقاوی، مدرک قرائت به روایت «حفص از عاصم» از شیخ احمد عبدالعزیز الزیات و نیز مدرک شفاهی از شیخ ابراهیم السمنودی از جمله این افتخارات است.همچنین العفاسی داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در آمریکا، فرانسه، چچن، امارات و عربستان و نیز نظارت بر پروژه‌‌های دانشجویی قرآنی در انگلستان را در کارنامه کاری خود دارد.وی در زمینه تجوید، قرائت قرآن و نغمه‌های دینی آثار صوتی و تصویری گوناگونی را ارائه کرده و مشهورترین نغمه‌های او موسوم به «یا رزاق» و «رحمن یا رحمن» است که در کشورهای مختلف اسلامی با استقبال چشمگیری مواجه بوده است.

 



برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۱۸:۴۵ توسط:حسن موضوع: نظرات (0)